PENIPUAN Real Rewards...

oleh sorensen pada 02 Ogos 2010 dalam ,

Keluarga aku memang dah lama guna reward card ni, sejak mula2 ia diperkenalkan sejak tahun awal 2000 lagi. Dulu memang banyak syarikat yang membenarkan kita mengumpul mata ganjaran kad ni, termasuk TM dan Petronas.

PENIPUAN PERTAMA

Setelah lebih 3 tahun mengumpul mata ganjaran, pada tahun 2003 pihak Real Rewards telah menelefon ayah aku untuk 'memaklumkan' bahawa mata ganjaran kad dia sudah melebihi 20,000 dan bertanya sama ada ayah aku mahu menukarkannya kepada ganjaran. Tanpa memberi kesempatan kpd ayah aku untuk melihat katalog, Real Rewards telah secara sendirinya memberi cadangan sebuah pemain CD dan beg. Ayah aku pun bersetuju. Namun selepas 4 minggu dan barangan tersebut sampai, ternyata pemain CD yang diberikan adalah dpd jenis bermutu sangat rendah. Aku teliti semula katalog Real Rewards untuk tahun itu dan ternyata mata ganjaran kad ayah aku mampu menebus sebuah pemain DVD yg bermutu lebih baik (sekiranya mata ganjaran selebihnya tidak digunakan untuk menebus beg) namun demikian pihak Real Rewards mencadangkan produk yang tidak bermutu itu untuk diberikan kepada pelanggannya.

PENIPUAN KEDUA

Setelah lima tahun berlalu, pada tahun lepas Real Rewards telah melakukan perubahan besar-besaran yang mana ia tidak lagi menerima mata ganjaran daripada Petronas. Pada masa itu, para ahli diberi pilihan sama ada mahu memindahkan mata ganjaran yang ada ke dalam Kad Mesra Petronas ataupun mahu menukarkannya kepada ganjaran Real Rewards. Memandangkan mata ganjaran ayah aku pada masa itu sudah mencecah lebih 25,000 maka dia mengambil keputusan untuk menukarkannya. Ayah aku setuju untuk mengambil sebuah sandwich maker berjenama ELBA yg bernilai 22,500 mata dan mata yang selebihnya untuk dipindahkan ke Kad Mesra yang baru.

Setahun berlalu...

Pada awal Julai lepas aku menerima newsletter dari pihak Real Rewards di mailbox ayah aku, menandakan keahliannya masih lagi aktif. Teringat tentang transaksi penukaran tahun lepas, aku tanya kat ayah aku sama ada dia sudah menerima item yg di redeem. Aku terkejut bila ayah aku memberitahu item itu tak pernah sampai pun walaupun dah lebih setahun redemption dilakukan. Maka aku pun mula cuba untuk track balik transaksi tu melalui akaun Real Rewards ayah aku di internet. Malangnya transaksi itu sudah tidak wujud lagi, dan aku terpaksa menghantar e-mel kepada pihak Real Rewards 3 minggu lepas untuk bertanya tentangnya.

Dan baru-baru ini pihak Real Rewards telah menelefon ayah aku. Real Rewards menjelaskan bahawa item yang ditukarkan itu sudah tiada lagi dalam senarai penebusan ganjaran. Sekali lagi tanpa memberi sebarang pilihan, pihak Real Rewards mengambil keputusan sendiri untuk menukarkan item tersebut kepada 13 baucer COSWAY yang setiap satunya bernilai RM10 (jumlah RM130), yang mana tiada satu pun antara produk keluaran syarikat ini termasuk dalam kategori keperluan ayah aku mahupun ahli keluarga kami yang lain.

Dalam surat ini juga dinyatakan bahawa mereka gembira kerana ayah aku telah melakukan penebusan baru2 ini, TANPA sebarang permohonan maaf di atas kesilapan mereka. Hal ini membuatkan seolah2 penukaran ganjaran yg disebutkan sememangnya dilakukan atas kerelaan ayah aku tanpa mengambil kira bahawa pihak Real Rewards sendiri yang telah menentukan ganjaran tersebut tanpa mengambil kira hak ayah aku sebagai ahli/pelanggan untuk menukarkan ganjaran mengikut keperluan. Diingatkan sekali lagi bahawa masalah ini telah timbul akibat kesilapan pihak Real Rewards, bukan dari pihak kami.

Kami sangat kecewa dengan perkara ini. Pihak Real Rewards seolah2 tidak ambil peduli langsung tentang hak ahli mereka yang setia, terutamanya ayah aku yg pernah mencapai status keahlian VVIP suatu masa dulu kerana penambahan mata ganjaran yang sangat pesat. Inikah cara Real Rewards memberi ganjaran kepada ahli2, yang telah banyak membantu memberi sokongan kepada semua cawangan syarikat yang terlibat dengan pengumpulan mata ganjaran mereka?

Tujuan aku menulis entry ini adalah sebagai panduan kepada ahli-ahli Real Rewards yang lain seandainya perkara yang sama berlaku terhadap mereka. Sekiranya ada yang bersetuju untuk mengumpul suara ahli2 yang lain tentang perkara ini, sila contact aku. Pada aku, KPDNKK perlu menyiasat perkara ini agar para ahli tidak terus tertipu oleh program-program mata ganjaran yang ada. Mata ganjaran mengambil masa yang sangat lama untuk dikumpul, dan memandang ringan terhadap proses penebusan menggambarkan seolah2 hak kepenggunaan ahli bukanlah sesuatu yang serius.

Setelah apa yang berlaku, buat masa ini keluarga aku belum bercadang untuk terus menggunakan kad Real Rewards lagi.


Comments seterusnya...