Murtabak mee...

oleh sorensen pada 13 Ogos 2010 dalam

Bulan2 puasa ni aku teringat dengan murtabak. Top favorite aku murtabak daging, lepas tu baru la murtabak ayam, roti canai telur dan yang sespesis dengannya. Huhu!! Ala, aku belasah je pun sume, takde la favorite2 sangat.. bulan puasa kalau dah lapar, tengok benda ni sape yang tak excited betul tak? Aku tau korang pun macam tu kan?

Geng2 kitorang kat kampus dulu suka main masak2 dengan periuk nasi elektrik, so periuk nasi tu dah jadi periuk serbaguna la.. utk goreng telur, utk masak sup dan pernah juga memasak kuih buah melaka sekali masa bulan puasa. Giler tak kitorang? Dan lepas tu sorang member ni pernah beli mee segera banyak2, ingatkan untuk masak mcm biasa je makan dengan member2. Tapi bila tanya, dia kata dia nak buat murtabak. Aku tercengang kejap... murtabak?

Korang pernah dengar tak murtabak mee segera?

Macam ni la lebih kurang rupanya...

Lepas confirmkan balik resipinya dengan member tu beberapa hari lepas, aku decide untuk try masakan ni dengan mamee sllrrrp kari berapi. Bahan utamanya cuma telur, dan bahan tambahan lain terserahlah pada korang sama ada nak bubuh daging, sayur-sayuran, bawang, hirisan sosej dan sebagainya. Caranya pun senang je:

1) Rebus mamee sllrrrp korang sampai empuk, dan toskan airnya sehingga kering.

2) Gaulkan mee tadi bersama telur, kemudian masukkan perencah. Gaul lagi sampai rata.

Justify Full3) Bila dah rata, baru korang masukkan bahan2 lain yang korang dah sediakan tadi.

4) Goreng seperti menggoreng telur dadar di atas kuali leper, sehingga masak dan berwarna kuning keemasan.

5) Potong dan sedia untuk dihidangkan!

Selamat mencuba ye!


Comments seterusnya...