Kekuatan

oleh sorensen pada 11 April 2010 dalam

Aku selalu sebut statement ni. Setiap manusia adalah unik. Dalam apa jua perkara sekalipun, aku percaya kemampuan masing2 adalah berbeza untuk menangani masalah mereka.. dan jangan kita anggap kalau seseorg tidak menyelesaikan masalahnya dgn menggunakan cara yg kita kehendaki maka ia akan membinasakan dirinya.

Pandangan itu salah. Sangat sangat salah.

Kita ada kemampuan masing2 untuk menghadapi sesuatu cabaran. Tak kira la berat mcm mana pun, ianya adalah cabaran yg mesti dilalui. Tapi haruslah diingat, ada slight difference antara cabaran dgn masalah yg dicari. Bak kata org, maut jgn ditempah.. kelak merana badan. Ada sesetengah masalah yg mungkin mmg telah kita jangka akan berlaku. Oleh yang demikian, paling tidak pun kita perlulah bersedia untuk menghadapinya. Aku berkata mcm ni bukanlah untuk membuktikan aku sorg yg kuat. Bukan sama skali, sbb apa yg aku katakan ni mungkin juga perlu dijadikan pemangkin utk aku sendiri supaya lebih kuat menghadapi masa depan.

Ambil semua buruk baik perkara yg telah berlaku sebagai iktibar dan pengalaman. Yang paling penting, jgn biarkan apa juga pengalaman buruk yg pernah menimpa itu berulang lagi. Lebih berhati2 dgn fiil dan kerenah manusia, jgn telalu cepat percaya dgn apa yg dilihat dan jgn mudah terpedaya dgn sesuatu yg manis dipandang semata2.

Kerana tidak semua yg nampak buruk itu buruk dalamannya. Dan yang manis dipandang itulah, mungkin adalah malapetaka yang bakal meracuni dan memberi kepahitan dlm hidupmu yg tidak pernah akan kau lupakan hingga akhir hayat.


Comments seterusnya...