Semester baru, malapetaka baru...

oleh sorensen pada 07 Julai 2009 dalam

Buku terbitan unit kenderaan UPM. Makin melampau!

Aku cuma seorg student biasa yg langsung tak terlibat dgn politik kampus yer. Ingin aku tegaskan di sini, sebarang jenis komplen yg aku pernah citer kat dlm blog ni takde kena mengena langsung dgn apa jua pengaruh dpd kumpulan2 tertentu.. sebaliknya inilah realiti yg aku hadapi sebagai seorg student setiap hari, bersama beribu2 lagi teman siswa siswi lain yg turut mengikuti pengajian di sini. Panasnya hati aku hari ni, dan aku yakin bukan aku sorang je student yg tak puas hati dgn keadaan ni. Aku rasa sepanjang aku pnh study kat sini, xpnh sekalipun fenomena pengangkutan bas UPM berlaku seteruk ni. Dan aku yakin ianya sememangnya berlaku disebabkan adanya sesetengah manusia yg tak tahu membuat kerja dan makan gaji buta sehingga menyusahkan manusia lain yg membantu membayar gaji mereka! Aku berani jamin, xde sorang pun staf yg keje kat unit kenderaan tu pernah rasa sendiri pengalaman naik bas UPM yg sesak nauzubillah tu.. dan hasilnya? Ya! Sebuah jadual perkhidmatan bas yg sangat "tersusun dan sistematik" tapi HANJING punya TAK LOGIK!!!

Jadual baru yg sangat "sistematik"

Tadi aku ternampak selonggok buku bertajuk "Perkhidmatan Bas Kampus UPM" kat bawah blok. Dgn penuh tanda tanya aku pun buka dan baca buku tu, dan serta merta terjawab persoalan ttg kelembapan perkhidmatan bas UPM sejak dua hari ni. Rupa2nya sudah dibuat penjadualan baru yg perlu diikuti oleh para pemandu bas, dan jadual itulah titik permulaan kepada malapetaka baru yg akan melanda ktorg utk sem ni (dan mungkin hingga sem2 akan datang). Aku cuma mampu berdoa semoga Allah mengampunkan dosa penulis dan penggubal jadual baru tu, sekiranya berlaku sebarang perkara buruk pada kami akibat kerja diorg semasa bulan Ramadhan nanti!

Teori hanjing yg pertama: Secara teorinya, jadual tu mmg nampak sgt "baik hati" sbb kelihatan seperti memberi manfaat "sama rata" antara student dgn pemandu bas. Sama rata ke? Pale hotak korang! Dalam pada jumlah beribu2 student yg sgt memerlukan punctuality sgt tinggi utk hadir ke kuliah kat sini, nmpknya driver bas lebih ditakuti apabila dilihat dlm masa sejam, diorg diberi masa rehat setiap 20 minit sekali. Pulak tu, tgh hari bas akan berhenti berjalan pd pukul 11.20 pagi dan cuma bergerak semula pd pukul 1 tgh hari! Matlamat yg hendak dicapai adalah agar student yg hendak pergi ke kuliah mesti sampai sekurang2nya sejam sebelum kuliah dan mencapap di dalam lecture hall tak buat apa2 pada pukul 7 pagi, dan perkara yg sama utk yg ada kelas pd pukul 12 tgh hari. Wah best2!!!

Realiti hanjing yg pertama: Mungkin tidak seorang pun staf unit kenderaan yg sedar bhw bas itu bukanlah sepanjang ktm komuter yg mampu membawa semua student one go pd satu2 masa. Bila masa perjalanan dah ditentukan, secara automatik bas akan berhenti bergerak walaupun para student masih lagi berasak2 pd jam 7.40 pagi kerana kekurangan ruang di dalam bas, dan atas faktor inilah mereka gagal hadir ke kuliah pada masa yg ditetapkan! Utk yg ada kelas petang dan malam pulak, lagi teruk. Sbb bas akan berhenti pd pukul 5.20 ptg dan cuma berjalan semula pd pukul 7. Pernah tengok sendiri tak mcm mana budak2 berkumpul nak balik dan turun ke kampus dlm masa hampir 2 jam tu, wahai staf unit kenderaan yg bijaksana? At this point, korang rs korang cukup hanjing x? Nop, belum lagi. Teruskan membaca ok?

Teori hanjing kedua: Dalam seksyen E peraturan penggunaan perkhidmatan bas kampus UPM, ada dinyatakan bahawa "pelajar yang terlewat dinasihatkan supaya mendapatkan kemudahan sendiri pengangkutan lain seperti perkhidmatan teksi dan sebagainya sekiranya ingin ke kampus." Apa yg dinyatakan dlm teori ini adalah, pihak unit kenderaan tak kisah pun kalau student dah membayar RM75 per semester utk menggunakan perkhidmatan bas, sbb masa bayar yuran tu para student tak perlu pun sign apa2 perjanjian yg membolehkan mereka mendakwa unit kenderaan sekiranya berlaku apa2 masalah yg diakibatkan oleh kesilapan kerja gaji buta diorang tu. Kesimpulannya, nak bayar yuran tu dialu-alukan.. tapi kalau bas tu nak campak korang dlm longkang sekalipun lantak korangla diorg peduli apa!

Realiti hanjing kedua: Takde satu pun cara yg mudah utk mendapatkan kenderaan lain utk bergerak dlm kampus ni. Nak apply sticker kenderaan akan makan masa berminggu2, dan itupun setelah korang berjaya melepasi halangan bertekak dgn unit keselamatan dan mendapatkan tandatangan pengesahan tertentu, yg membuktikan bahawa korang sudah cukup umur utk membawa motosikal dan kereta di dalam kampus. Dan yg paling buat aku tergelak, diorg suruh naik teksi. Itu bukti kehanjingan terbesar korang, sbb hakikatnya MANA ADA TEKSI LALU DLM ZON KEDIAMAN PELAJAR UPM NI!!!

Teori hanjing ketiga: Aku dgr sendiri pakcik driver bas bercerita kat dlm bas ms balik tadi, tentang apa yg berlaku skrg ni.. dan wpun sukar utk menerimanya, hakikatnya masalah kali ni bukanlah berpunca dpd pemandu bas. Sbb diorg nasihatkan student2 utk mengadu pd MPP sekiranya ada mslh dgn sistem baru yg dilaksanakan ni.

Realiti hanjing ketiga: Aku tak terfikir langsung ttg keberkesanan mengadu pd MPP, sbb jarang sekali ianya akan diselesaikan dgn cepat sbb prosedur MPP sebelum sbrg tindakan adalah dgn mendengar aduan dpd banyak pihak sebelum mengambil tindakan, dan aku yakin sepanjang masa tu mungkin ada sesuatu yg buruk akan berlaku disebabkan kelembapan perkhidmatan bas ini.

Inilah nasib kami sbg student, ramai yg dengki melihat pelbagai keistimewaan yg ada pd kami tapi cuba kira berapa kerat je yg akan benar2 mendengar sekiranya mslh seumpama ini terjadi? Perkhidmatan bas sem lepas sebenarnya dah jauh improve berbanding sebelum tu, tapi kenapa asyik2 ada je halangan baru utk kami mendapatkan perkhidmatan yg baik di dalam kampus? Kami adalah student, dan student adalah nadi kampus ini. Macam mana kami nak membina kepercayaan pd pihak universiti sekiranya masalah lama tidak selesai, dan masalah yg tiada sebelum ini pula diada2kan? Fikir-fikirkanlah...



10 komen seterusnya...

10 komen

  • IMANSHAH

    wah bagus tul teori2 hanjing itu..dulu masa saya student (USM) tak ramai student laki yg naik bas..kadang2 dalam bas ada 2, 3 orang...yg lain semua pempuan..tapi best gak...

  • sorensen

    kat sini mmg ramai gle yg naik bas.. tak kira laki pompuan, tp of coz pompuan lagi ramai la sbb diorg majoriti kat mana2 U pun.. itu la mslhnya, sbb ramai yg naik tapi bas makin lembab..

  • fiza@noor

    even aku xnek bus tp aku pn sesak gak klu tgk membe cmni..
    pnye la nk tunjuk pndai xkne tmpat dorg nih..tlg la..yg bg evry hour 20 minutes break tu for wht? pastu stop lg 1120 till 1..bodonye la..

  • sorensen

    sbb tu aku kata diorg makan gaji buta pzot.. jgn kata nak turun tgk sendiri mslh tu, kalau nak buat aduan plak kne tulis surat rasmi/call/dtg pejabat bagai.. silap2 bukan kata nak dgr aduan, kne maki hamun balik ada la dgn diorg. bkn aku xtau staf2 sini.. cam hanjing..

  • Tanpa Nama

    sabar deng ........ tuh laa dugaan org blaja nie kan ..... pepehal pun i miss u lor .... uwaaaaaa



    ~alanrazlan~

  • sorensen

    shits are still everywhere in here dude.. when sometimes the staffs thought that they already get rid of it, they'll try to create new ones. if not, they gonna lost their job as there are very little work to do in their office. ironic isn't it?

  • Tanpa Nama

    HAI

    SY PLJR BR POST GRADUATE..DEGREE FROM UITM SHAH ALAM..SO X TAU SGT (X TAU LGSUNG) KEHIDUPAN KT UPM NI MCM MN...TP MMG PNH MENGALAMI TGU BUS LM GL..WK2 TGHARI..HUHUHU.HMM, BGUS BLOG NI...BLEH BRBNCANG DN SM2 MELUAHKAN KETIDAKPUASAN..

  • sorensen

    waktu tghari bas kampus dihentikan pjlnn dari jam 11.20 pagi smp 1.00 tghari. elok la tu, kat upm ni bkn masa student yg diutamakan, tapi masa mengisi perut driver bas yg lg penting. maklumlah, student ni kalau susah pun tetap diorg gak yg bayar yuran kan? kalau driver bas menyalak sbb prestasi keje diorg m'dpt aduan kat dlm paper pun upm tetap salahkan student jugak. alahai unit kenderaan upm, mcm taik kualiti keje korang..