Palazzo Versace Hotel Dubai

oleh sorensen pada 18 Disember 2008 dalam ,

Pantai berhawa dingin akan dibina di sebuah hotel mewah di Dubai sekali gus dianggap sebagai yang pertama di dunia, lapor sebuah akhbar semalam.

Pembinaan pantai itu membolehkan golongan kaya yang bercuti di Dubai tidak berasa panas ketika berjalan atau berjemur dalam cuaca panas.

Dubai yang terletak di Emiriah Arab Bersatu (UAE) memang terkenal dengan cuaca panas dan ledakan bangunan unik seperti hotel tertinggi di dunia.

Pantai berhawa dingin itu bakal terletak berhampiran Hotel Palazzo Versace yang baru dan dilengkapi dengan satu sistem penyedut haba.

Bagi membolehkan pengunjung-pengunjung pantai itu tidak diganggu dengan cuaca panas, paip-paip penyedut haba dibina di bawah pasir.

Beberapa peniup angin gergasi akan turut dibina dan direka bagi memastikan pengunjung-pengunjung pantai itu merasa suasana tidak terlalu panas.

Hotel Palazzo Versace itu bakal dibuka kepada orang ramai pada tahun depan atau awal 2010.

Suhu di pantai itu dikawal oleh termostat yang dihubungkan dengan komputer sekali gus menyejukkan suasana di kolam renang.

Bagaimanapun, rancangan itu mendapat kritikan daripada aktivis-aktivis alam sekitar kerana dibimbangi mampu mencetuskan kesan terhadap perubahan iklim dunia.

Seorang anggota kumpulan itu, Rachel Noble dari Tourism Concern berkata: "Dubai adalah umpama satu buih dunia di mana perkara berhubung perubahan iklim diabaikan menyebabkan orang ramai meneruskan gaya hidup yang memusnahkan alam."

Projek-projek mewah akan meningkatkan daya tarikan Dubai di kalangan selebriti dan golongan kaya di dunia.

Pembinaan projek--projek seumpama itu turut meningkatkan persaingan pelancongan di wilayah tersebut yang turut menempatkan hotel bertaraf tujuh bintang pertama dunia, Burj Al-Arab.

Bandar raya Dubai itu dijangka meningkatkan pengeluaran karbon di angkasa. Setiap individu yang tinggal di Dubai mengeluarkan karbon lebih 44 tan setahun.

Walaupun terdapat kebimbangan berhubung isu alam sekitar, pihak pengurusan Hotel Palazzo Versace memberi jaminan pantai itu mesra alam.

Presiden Hotel Palazzo Versace, Soheil Abedian berkata: "Kami akan menyedut haba panas keluar dari pasir bagi memastikan ia mempunyai suhu dingin yang secukupnya.

"Ini merupakan satu bentuk projek mewah yang orang ramai mahukan."

Satu sumber berkata: "Golongan terlalu kaya mahu kemewahan tulen. Mereka tidak mahu berjalan di pasir yang panas."

Sebuah firma British, Hyder Consulting akan memantau projek itu.

Pembinaan hotel setinggi 10 tingkat itu diharapkan akan dapat menarik kira-kira 800,000 pelancong Britain melawat Dubai pada setiap tahun.

Setakat ini, terdapat sebuah Hotel Palazzo Versace yang beroperasi di pantai Gold Coast, Australia yang berjaya menarik kehadiran golongan kaya dan terkenal.

Dipetik daripada Kosmo! Online


5 komen seterusnya...

5 komen

  • Tanpa Nama

    huhu... dubai... paradise kat atas dunia... huhu... teringin sgt aku nak pegi... mg cite2 aku nak g keje kat sane someday.. hehee... hari2 ade konsert arab... wahh, teruja nieh...

  • Tanpa Nama

    oh tidAK!!!

    KHALAS!! KHALAS!! KHALAS YA SHABAB!! KHALASSSSSS!!!

    terus terjerit aku.. kakakakkaka..

    budak arab yg bg kite bubur 2 mg akan murah rezeki.. syoukran jazilan... haaa... kekuningannye tetap dlm ingatan...