Pesta Nenas Sarikei 2008

oleh sorensen pada 04 Disember 2008 dalam

Masa tgh lunch tengah hari tadi, dengan tak semena2 bapak aku ajak ke sarikei. Ingatkan dia main2 je, maklumla ms tu dah agak lewat dan dia pulak mmg jenis yg suka bergurau. Tapi bila mak aku tanya balik dia kata dia nak pegi betul, nak ajak aku dgn mak tengok Pesta Nenas yg tengah diadakan kat sarikei ms ni. Pd sesapa yg ingat lagi, aku pernah buat posting tentang Pesta Benak Sri Aman tahun lepas (klik kat sini). Pesta Nenas Sarikei ni lebih kurang la konsepnya dgn Pesta Benak tu dulu. Ia dikenali sbg pesta nenas kerana buah nenas adlh mercu tanda bandar sarikei, yg mana bandar ini dikenali dgn buah nenasnya yg berkualiti tinggi. Cuma mungkin itu dulu, skrg ni aku tengok nenas sarikei dah takde bezanya pun dgn tempat2 lain, even ms kat pesta tu td pun aku tengok tak banyak sgt nenas yg dijual.

Pesta Nenas adalah agenda tahunan yg melibatkan acara pertandingan lumba perahu dan juga pameran pelbagai jenis barangan. Sbnrnya acara ni baru je diadakan kat tempat aku awal bulan november lepas (dikenali sbg Regatta Saratok) tapi disebabkan aku tak balik lagi dpd kampus ms tu, so takde kesempatan la aku nak tengok. Bezanya tahun ni, ktorang pegi bukan sbb nak tengok lumba perahu. Tapi sbb bapak aku nak tengok pameran produk2 pertanian yg ada. Katanya dia nak cari anak pokok buah pakan. Korang tau tak buah pakan tu camne? Ha, buah pakan ni sejenis spesis durian gak. Rupa dgn baunya mmg hampir sebijik dgn durian, cuma saiznya agak kecil sedikit dan isinya berwarna oren terang. Bukan takde pokok durian dijual, cuma kata bapak aku pokok pakan ni lebih subur ditanam kat kebun ktorang berbanding durian. Tak tau la sbbnya, masalah kesesuaian tanah kot.

Ni la antara pic yg aku sempat rakam tadi..


Antara gerai yang dibuka

Gerai kraftangan

Ikan pun ada dijual tau..

Ha.. jumpa pun pokok buah pakan!

Ktorang kat sarikei tak lama. Lepas habis meronda, singgah minum jap terus balik. Menarik gak Pesta Nenas ni kalau dibandingkan dgn Pesta Benak dulu. Aku nampak lagi banyak stall yg dibuka dan produk2 yg dijual juga lebih pelbagai. Selain kuih muih, ramai yg jual produk2 kesihatan dan kecantikan. Ada gak yg jual kereta, tapi tak sempat plak aku nak snap tadi. Cuma mungkin sbb ktorang pegi tadi agak lewat, so tak berapa ramai sgt org yg tinggal. Tapi itu tak bermakna senang nak cari tempat parking kereta ye.. tetap penuh jugak!


1 komen seterusnya...

1 komen

  • abe min beirut

    wah, xpenah aku dgr ade festival nenas... huhu... yang bawak anak pkok kiri kanan tgn 2 sape? bapa ko ke?