Al-kisah Palm Jumeirah

oleh sorensen pada 28 Jun 2008 dalam , ,

Palm Jumeirah, Dubai

Cerita tentang Dubai memang tiada kesudahannya. Sebelum ni aku pernah buat entry tentang menara pencakar langit di sana, kali ni aku nak citer plak proses pembangunan Palm Jumeirah, antara pulau ciptaan manusia yg terbesar di dunia yang terbina hasil daripada penambakan laut di Dubai.

Trump International Hotel & Tower

Kontrak pembinaan Trump International Hotel & Tower di Palm Jumeirah bernilai AED 2.9 bilion (MYR 2.6 bilion) telah diumumkan awal bulan lalu. Menara setinggi 270 meter (62 tingkat) berkenaan merupakan dua menara yang bersambung pada tingkat ke-40, merangkumi 378 suite dan bilik hotel, 385 kondominium, 12 townhouses, 45,000 kaki persegi tapak perniagaan dan 60,000 kaki persegi tapak pejabat yang dilengkapi "pantai peribadi" dan super-marina. Jualan umumnya telah bermula pada 23 Jun lalu, yang mana Donald J. Trump (anak lelaki Donald Trump) sendiri telah menempah sebuah apartmen di dalam menara yang dijangka akan siap pada bulan Mei 2011.

Lobi Trump International Hotel & Tower

Senireka dalaman kediaman yang mewah

Dibina atas kerjasama syarikat pembinaan Al Habtoor/Murray & Roberts, menara keluli dan kaca itu akan menjadi mercu kepada Palm Jumeirah. Terletak di tengah-tengah pulau berkenaan, ia menawarkan pemandangan Teluk Arab dalam suasana yang sangat mewah. 399 buah apartmen di dalam bangunan berkenaan berkeluasan dalam lingkungan 890 hingga 7,500 kaki persegi, dengan pilihan antara satu hingga empat bilik dengan dilengkapi bilik mandi, dapur dan peralatan rumah terkini daripada tiga syarikat yang berbeza.

Dipetik dan diubahsuai daripada Gizmag.com


2 komen seterusnya...

2 komen

  • Tanpa Nama

    gamel ya dubai... hehehe...

    lawa gler palm jumeirah 2... one day mg kena pegi sane la nawi...

    hehehe

    dabong