Mencakar langit di DUBAI...

oleh sorensen pada 03 April 2008 dalam ,

Siapa sangka tanah gersang ini (tahun 1990)...

Akan membangun dengan pesat pada hari ini!!! (tahun 2007)

Dubai merupakan salah satu wilayah dalam Emiriah Arab Bersatu (UAE) yang terletak di bahagian timur Semenanjung Arab. Pada hari ini, Dubai mempunyai populasi penduduk kedua terbesar di UAE selepas Abu Dhabi.

Terlalu banyak rasanya cerita yg boleh diperkatakan tentang kota Dubai ni. Untuk posting kali ni aku cuma nak berkongsi kekaguman aku terhadap hasil kejuruteraan megastructure di Dubai. Okeh.. jom kita tengok mcm mana rupa bangunan2 pencakar langit yang sedia ada, dalam pembinaan dan yang akan dibina di sana!!!

Burj Al-Arab Hotel (305 meter)

Burj Al-Alam (dlm pembinaan, dijangka setinggi 501 meter)

Burj Dubai (dalam pembinaan, dijangka setinggi 808 meter)

Al-Burj (akan dibina, dijangka setinggi 1200 meter)

Perbandingan antara menara Burj Dubai dgn pencakar langit lain di seluruh dunia

Tak tau nak kata apa.. lenguh dah leher aku mendongak, tinggi sangat bangunan2 ni ha.. huhu!!!



4 komen seterusnya...

4 komen

  • SoReNsEn

    nak wat cmne anonymous.. hakikatnya kiamat bukan semakin menjauh, tapi semakin menghampiri kita setiap hari..

    tetap klcc gak menara berkembar tertinggi setakat ni kan..