YouthSays - Bukan sekadar ganjaran!

oleh sorensen pada 02 Julai 2010 dalam

Sebagaimana yang korang nampak, baru2 ni aku dah mula menampalkan advertisement program pd ruang sblh kanan blog ni. Mula2 aku publish blog ni dlm tahun 2007 dulu, aku mmg tak terfikir langsung utk letak benda2 ni semua. Yelah, advertisement program pd masa tu bagi aku tak lebih dpd sekadar banner2 yg menyemak di dalam website utk meraih perhatian pelanggan dengan cara murahan. Seriously, itulah trend pengiklanan di internet PADA MASA ITU.

Tapi, kebelakangan ni aku perasan bhw trend pengiklanan online sudah mengalami revolusi. Pengiklanan internet bukan lagi sekadar tertumpu di kalangan syarikat penyedia perkhidmatan iklan utk memasarkan perkhidmatan dan produk, tapi kini juga turut disertai oleh laman sosial sebagai medium mempromosikan acara dan peraduan yang diadakan oleh syarikat2 yang berminat.

Dari situlah timbul minat aku untuk terlibat aktif dengan
YouthSays.

YouthSays BUKAN sebuah syarikat pengiklanan, itu yg korang kena tau. Ianya adalah sebuah laman sosial utk remaja dan belia, yang mana sekiranya korang join korang akan lihat banyak persamaannya dengan Twitter. Tapi kat sini, korang boleh buat bermacam2 aktiviti lain selain dpd bersembang. Contohnya dgn membuat atau menjawab polls dan survey, join auction utk memenangi merchandise yg ditawarkan dan mempromosikan event yang akan diadakan di IPT korang sekiranya korang adalah pelajar kolej atau universiti. Selain itu, barulah ia menumpu kpd advertising program.

Advertising program YouthSays ni plak tak sama dengan program dari syarikat-syarikat pengiklanan. Ini kerana untuk setiap kempen baru yang hendak dilancarkan oleh syarikat2 tertentu, korang kne join dulu kempen tu utk mendapatkan promotion link korang. Dari situ, terpulanglah pd korang mcm mana korang nak promote link tu supaya org lain tertarik dan berminat utk klik padanya. Contohnya korang boleh promote kat facebook, atau letakkan pada blog korang dengan syarat korang tak gunakan maklumat yg menyeleweng utk dptkan perhatian org. Untuk setiap klik unik, RM0.20 akan dimasukkan ke dlm akaun YouthSays korang. Dan korang akan mendapat bayaran utk setiap klik sehinggalah peruntukan yang ditetapkan oleh syarikat tersebut tercapai. Jumlah kempen utk setiap bulan tak sama, contohnya utk bulan Julai ni nanti ada 7 kempen yang akan diadakan. Selain tu, korang juga boleh membantu mempromosikan kempen komuniti atau kempen kawan2 lain secara sukarela tanpa mendapat sebarang bayaran.

Kalau cara aku plak lain sikit. Kalau korang tengok kat sebelah kanan ni kat under segmen [y]outh[s]ays, aku dah buat banner aku sendiri untuk kempen2 tu (ala2 teknik advertising program la katanyer =P). Sebab mcm yg aku ckp, YouthSays cuma akan bagi promotion link sahaja dan tak sediakan banner atau medium2 lain utk membantu pengiklanan korg. Aku sangat2 sukakan cara ni, sebab ia memberi kita lebih kebebasan utk mempromosi di samping menguji kreativiti masing2. Sape lebih kreatif, dia lebih untung =)

So kpd korang2 kat luar tu, dpd korang online dan tak dpt apa2, apa kata korang daftar kat sini. Lepak2, boleh buat duit skali :)




Comments seterusnya...