Masa depan

oleh sorensen pada 19 Mac 2010 dalam

Complicated utk diterangkan. Tapi kalau ms tengah termenung sorg2, mende ni la yg selalu aku fikir. Kdg2 aku rasa, aku yg dulu jauh lebih kuat dpd aku yg skrg. Yelah, dulu aku berani buat keputusan. Even kalau toleh belakang pun rasanya mcm tak sanggup aku nak mengadap keberanian aku yg dulu. Skrg ni, aku rasa aku ni mcm manja sikit la. Kdg2 aku rasa aku perlukan guideline dpd org lain utk tentukan apa yg perlu aku buat pd ms akan dtg.. wpun aku percaya sbnrnya aku tak perlukan semua tu.

Insya Allah, sikit masa lagi tamatlah pengajian aku. Member sume masing2 tak sabar2 nak kuar dr sini. Tapi ntahlah, aku rasa mcm tak bersedia lagi utk melangkah ke stage seterusnya. Sepatutnya pd umur2 mcm ni, aku dah lebih dpd bersedia. Application DPLI hari tu pun aku mls nak isi dulu.. harap2 bapak fhm la knp aku buat mcm tu. Wpun mgkn course aku ni lebih menjurus kpd bekerja sbg guru, frankly speaking aku x minat sbnrnya. Serius, mm x minat langsung. Seboleh2nya aku harap ada la keje lain yg aku boleh hadap.. tp jgn la yg satu tu. Bukan mksdnya aku pandang negatif, ataupun taknak teruskan tradisi keluarga.. tapi aku rasa minat aku ni lain sket.

One more thing. Aku berat hati nak balik ke sana. Memanglah, kata org mana ada lagi tempat yg lebih membahagiakan selain dpd tempat asal sendiri. Mungkin pd sstgh org, benda tu betul. Tp pd aku tak. Aku xde life kat sana.. itu la yg selalu aku bgtau kat kwn2 kat sini. Bila balik sana, aku jadi org lain. Bila balik rumah je aku jadi statik, pendiam, dan tak banyak bergaul even dgn ahli keluarga sendiri. Parents aku mmg faham sgt dgn perangai aku. Dan lagi satu, bila kat rumah aku selalu kne treat mcm budak2.. sbb aku anak bongsu. Dah la aku ni jenis yg tak suka diarah2, so bg aku berada di rumah tu pd kebanyakan masa bukanlah sesuatu yg pleasant.

Aku suka hidup kat sini. Balik kolej, aku dgn diri aku je. Aku boleh tentukan apa yg aku nak buat, bila masa aku nak bersosial dan bila masa aku nak bersendirian. Aku tak susah2 nak fikir psl mende lain. Dah dekat 3 tahun hidup mcm ni, lama2 aku dah jadi biasa. Bila dah biasa, fikiran aku cepat serabut kalau berada dlm persekitaran yg terlalu ramai org dan terlampau banyak konflik yg berlaku.. wpun konflik tu xde kaitan dgn aku tp terpaksa aku fikir jugak sbb yg mengalaminya ahli keluarga aku.

What should i do? Aku taknak dgn berakhirnya study aku tak lama lagi, maka dengan tu jugak aku akan menapak selangkah ke belakang semula.. kembali kpd lifestyle aku yg dulu. Dan mungkin lebih teruk lagi, bila dah mula bekerja.

Kan senang kalau ada signboard dlm hidup ni yg boleh guide perkara yg perlu dibuat utk hari esok. Paling tak pun, kalau la aku boleh baca apa yg aku akan tulis dlm blog ni pd esok hari, mungkin semuanya akan jadi lebih mudah. Malangnya, semua tu tak mungkin akan berlaku. Nak tak nak aku kne lalui jugak semuanya dgn penuh tanda tanya, dan berdoa supaya semuanya akan berlaku dgn tenang tanpa mslh.

Masa utk bekerja semakin dekat. Haih, dah tua rupanya aku ni..


Comments seterusnya...