Incompatibility...

oleh sorensen pada 22 Mac 2010 dalam

Tett..! Padanan yang salah.

Pernahkah korang rasa tergamam apabila dengan tak semena2 diri korang di approach oleh seseorang? Pernahkah korang rasa teragak2 utk menerima seseorg yg baru dikenali atas alasan belum mengenali seseorang itu secara mendalam? Atau pernahkah korang mengalami situasi di mana terpaksa menerima seseorang dalam hidup korang kerana dia kelihatan terlalu terdesak untuk mendapatkan korang untuk mengubati kesunyiannya? Bagi korang yang pernah mengalami situasi ini, mesti korang akan tersenyum membaca soalan2 aku kat atas tu. Nampak mengarut, mudah dijawab dan tak mustahil berbaur 'perasan chantek', tapi itulah yang 'hampir' terpaksa aku hadapi kebelakangan ni.

Aku pun sunyi jugak masa ni. Ntah, nak kata seronok sgt tu tidak la.. biasa2 aje, dan tak jugak terlalu desperate utk mencari cinta baru buat masa skrg. Harus la kan, dgn keje melambak sampai kiamat tak habis2, brangan la nak cari cinta katanyer. Mungkin sbb kekangan masa tu satu, utk mengelakkan gangguan psikologi pun mungkin jugak. Tapi alasan utamanya adalah, sbb aku bukan jenis yang mudah utk jatuh cinta pd seseorg. Sangat2 susah untuk jatuh cinta, waima utk seseorg yg dah dikenali utk beberapa tempoh waktu pun.. apatah lagi dgn yg baru je dikenali tak sampai sebulan. Kelihatan seperti memakan masa? Well, itulah aku.

Ada sebabnya kenapa aku mcm tu. Sbb pada aku, peringkat awal satu2 relationship adalah peringkat utk mengenali hati budi masing2. Aku tak tau kenapa ada sstgh org boleh bercinta selama sebulan dua aje, even yg seminggu dua pun ada jugak. Cinta apa namanya yg mcm tu? Betul ke perasaan tu cinta, ataupun sekadar utk mengisi kesunyian diri semata2? Kalau ada yg fikir mcm tu, maaflah sbb aku terpaksa mengatakan pendirian korang salah. Untuk yang bercinta secara short-term, mahupun yang mudah jatuh cinta dlm masa yg singkat.. fikirkanlah. Sebagaimana kata org kepercayaan perlu dipupuk, begitu jugalah cinta. Mungkin memakan masa sekejap ataupun lama, tapi kalau ia berbaloi utk ditunggu.. apa salahnya?

Wak,

Maaflah sbb decision sy mungkin mengecewakan awak. Sy cuma nak awak tau, buat masa ni sy belum bersedia lagi. Kita baru kenal, itu satu hal. Lagi satu, sy dpt rasakan takde (belum ada) keserasian antara kita utk sebuah relationship. Saya terima kalau awak kata awak taknak hubungan terputus dan jadi kawan saja, tapi biarlah ia sekadar kawan. Untuk selamanya pun takpe. Yang penting, dengarlah nasihat saya. Jangan pernah 'sayang' sy sbg kawan awak, cukup sekadar beri 'respect' sebagai seorg kawan.. itu pun dah lebih dari memadai.

Sbb sy taknak bila suatu hari nanti, awak terlalu 'sayang' sy sbg kawan, ditambah dgn perkenalan kita yg semakin lama dan kita semakin mengenali antara satu sama lain, awak akan berubah hati. Dan awak mungkin akan mengecewakan seseorg yg telah sanggup menerima awak ke dalam hidupnya. Sy tak sanggup berada di tempat seperti itu. Saya harap suatu hari awak akan faham kenapa. Sebab perihal seperti ini berada di luar jangkaan kita. Kalau awak kata awak taknak berjanji utk apa yg saya ingini, itu terserahlah pd awak. Yang penting, awak jagalah batas2 yang perlu.

Awak baik. Dan saya tau, utk berjumpa yg seperti awak bukanlah mudah. Tapi, mungkin sayalah orangnya yang tidak cukup baik utk awak. Saya doakan yg terbaik utk awak dan dia k. Buat masa ni, sy lebih selesa hidup mcm ni. Biarlah masa menentukan, dengan siapa sy akan bersama pd masa hadapan.



Comments seterusnya...