Blackberry Internet Service - Celcom vs. Maxis Prepaid

oleh sorensen pada 20 Januari 2012 dalam ,

Aku adalah pengguna baru Blackberry. Pada pendapat aku, menggunakan Blackberry Internet Service (BIS) prepaid lebih menguntungkan berbanding postpaid di Malaysia lantaran capability device itu sendiri yang kurang memanfaatkan sambungan internet untuk tujuan yang berat. Disebabkan pengguna Blackberry lebih mengutamakan penggunaaan smartphone untuk tujuan kerja dan bersosial, kita tidak seharusnya risau tentang isu data mobile internet sebagaimana pengguna iPhone dan Android, kerana dalam apa cara sekalipun kita tidak akan memerlukan data utilization yang terlampau besar dan monthly subscription yang terlalu mahal untuk memanfaatkan penggunaan internet. Di samping itu, BIS sendiri merupakan pakej khas yang lebih murah langganannya khusus untuk pengguna Blackberry sahaja. Best kan?

Persoalannya, yang manakah paling berbaloi?

Setelah hampir sebulan menggunakan Blackberry, aku sudah mencuba kedua-dua prepaid BIS daripada Celcom dan Maxis. Dari segi kelajuan tiada perbezaan yang terlampau ketara terutamanya bagi yang berada dalam kawasan liputan 3G. Namun demikian daripada pengalaman aku, beberapa perkara penting perlu diambil perhatian sebelum korang memilih salah satu daripada mereka. Di bawah aku huraikan sedikit perbezaan kadar langganan bulanan antara Celcom dan Maxis BIS prepaid:

Maxis


Celcom


Untuk langganan prepaid bulanan, Maxis menyediakan Social Package (RM30) dan BIS Bonus (RM20/100MB data untuk masa terhad) manakala Celcom menyediakan pakej Monthly Advance (RM25/250MB data). Secara kasar, harga langganan antara keduanya tidaklah terlampau jauh berbeza. Tapi adakah korang maklum tentang perbandingan paling ketara antara kedua-duanya?

Ya, perbezaan ciri data flow pada pakej-pakejnya!

Pada dasarnya, Maxis memberikan data flow 100MB sebulan untuk trafik data daripada BBM, e-mail dan social applications yang disokong oleh BIS sahaja. Internet browsing hanya disokong oleh plan BIS Bonus. Sekiranya korang melakukan internet browsing (pada Social Package) atau menggunakan 3rd party applications yang tidak disokong oleh BIS seperti Whatsapp, Ubersocial dll. (pada Social Package atau BIS Bonus) ia tidak akan dikira sebagai menggunakan data flow tersebut sebaliknya akan dikenakan caj dengan kadar pay per use
! (10 sen/10kB).

Berbanding dengan Celcom, trafik data daripada native applications tidak dikira di dalam pengiraan data flow bulanan. Korang boleh menggunakan BBM, Facebook, Twitter dan e-mail sepuas-puasnya kerana ia adalah unlimited, dan data flow korang hanya akan dipotong sekiranya korang melakukan streaming, internet browsing dan menggunakan 3rd party applications seperti dinyatakan di atas. Jadi walaupun aku pernah menjadi pembenci tegar Celcom sebelum ini, melihat dari segi pakej BIS yang ditawarkan aku akui mereka telah menang. Dan setelah dua minggu menggunakan Maxis Prepaid BIS aku mengambil keputusan untuk beralih ke Celcom setelah beberapa tahun memboikot perkhidmatan mereka :)

Tujuan aku menulis entry ini adalah untuk menyelesaikan kekeliruan pengguna Blackberry baru atau yang sedia ada dalam memilih pakej BIS prepaid paling sesuai. Pengguna postpaid mungkin ada pengalaman tersendiri, dan pengalaman korang dengan Blackberry mungkin berbeza dengan daripada apa yang aku telah lalui. Apapun, aku tau korang suka Blackberry korang tu. Sebab aku pun sama, hehe! :)


UPDATE: Bermula Julai 2012, aku telah beralih kepada Umobile BIS prepaid. Nak tahu sebabnya? Klik sini


3 komen seterusnya...

3 komen

  • sorensen

    taklah menang sgt pun sbnrnya, sbb tu sy tukar ke umobile :) tp celcom ok apa skrg.. xpax X2 28sen/10minit.. utk kaki gayut mmg sesuailah~

  • Tanpa Nama

    Pakej BIS dari Tune Talk pun terbaik jugak. RM28.80 sebulan. Unlimited! Kalau guna Program Tone Excel - Tune Talk lagi berbaloi-baloi. Dapat PA insurance 100K, Kumpul Point utk Tiket Air Asia percuma dan Jana komisyen berterusan. Boleh layari http://toneexcel.biz/?id=117217. Sekadar berkongsi. TQ