Bagai ANJING melihat BAYANG

oleh sorensen pada 24 November 2008 dalam

Anjing itu fitrahnya menyalak. Tidak kiralah apapun yang dilihatnya. Baik atau buruk, ia akan menyalak. Waima bergurau sesama anjing pun ia menyalak, apalagi bila diganggu. Jadi kalau memang fitrah anjing dijadikan begitu, mampukah ia mengubah kejadian dirinya?

Tabiat anjing itu suka menyerang. Kadangkala orang yang melintas di depan kandangnya pun disalak. Terkejar-kejar ke sana ke mari, padahal apa sahaja menjadi puncanya? Hanya seketul tulang yang tidak mungkin bisa ia telan. Umpamanya sebagai manusia yang gila, selalu melakukan sesuatu yang tidak bersesuaian dengan keadaan.

Anjing juga tidak berilmu. Walau mengeluarkan bunyi yang banyak, tapi ia hakikatnya tidak bermakna. Semua yang dilakukan hanya bertujuan mempertahankan dirinya, benar atau salah itu tidak penting. Yang harus dilakukan adalah menyalak, supaya orang di sekeliling merasa gementar. Supaya dirinya ditakuti. Supaya orang sekeliling merasa tidak selamat.

Walaupun begitu, sangatlah sedikit kita dapati manusia yang membunuh anjing. Walau meragut nyawa sekalipun, anjing tidak berbaloi untuk dibunuh. Ia hanya perlu dikasihani dan disayangi, dengan harapan agar sifat liar itu dapat dikurangkan walaupun tidak sepenuhnya. Kalau memang fitrah anjing dijadikan begitu, mampukah ia mengubah kejadian dirinya?

Adakah anjing mengenal erti jasa? Kalau dikatakan anjing itu tidak berilmu, maka tidaklah ia tahu apa-apa. Haiwan seumpamanya tidak berfikir, tahunya cuma meminta makan apabila lapar. Bila gagal meminta, ia akan berbunyi. Tidak terkecuali anjing, tiadalah bunyi lain yang mampu dikeluarkannya melainkan cuma salakan sahaja.

Namun jangan dilupa, anjing juga punya nafsu. Umpamanya manusia, ia juga berkelamin untuk meneruskan kelangsungan hidup. Anjing betina beranak pinak, namun jaranglah kita melihat si jantan bersama membantu membesarkan dan melindungi ancaman. Tapi yang manakah lebih kuat menyalak? Ya, semestinya anjing jantan.

Amarah anjing tiada batasan. Ia tidak kenal erti kekeluargaan, tapi tetap suka bermusuhan. Musuh itu harus diganyang demi membuktikan kejagoan.

Kejar musuh itu, kerjakan ia. Kala salakmu disahut, balas saja kembali. Hingga mentari menyuluh pagi. Hingga kau sedar dihadapanmu hanyalah perigi. Hingga kau sedar musuhmu itu bayanganmu sendiri.


4 komen seterusnya...

4 komen